Нормативно-правові документи

Методичні рекомендації
щодо організації та проведення ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури у 2014/2015 навчальному році

Увага! Під час підготовки учнів до участі в ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури  радимо скористатися зразками виконання олімпіад них завдань, поданими у посібнику «Олімпіада з української мови та літератури: нормативний, навчально-методичний і теоретичний аспекти. Навчально-методичний посібник / Л.І.Кавун, К.В.Таранік-Ткачук, Л.В.Шитик, О.І.Масевря, С.І.Січкар / [за заг. ред. Л.В.Шитик]. – Тернопіль: Мандрівець, 2013. – 304 с.», рекомендованому Міністерством освіти і науки України (лист ІІТЗО від 06. 11. 2012 р. №14.1/12-Г-323). Придбати посібник можна в інтернет-магазині megakniga.com.ua 

1. Українська мова. Аби якісно підготувати учнів до виконання олімпіадних завдань з української мови, учителеві варто ознайомитися з «Теоретичним коментарем до завдань з української мови», уміщеним у вищезазначеному посібнику на стор. 37 – 92.
У ході тренувань із синтаксичного розбору складного речення слід користуватися схемою (с.92) та зразком повного синтаксичного розбору складного речення (с. 288).
2. Українська література. У ході підготовки учнів до виконання завдань із заповнення паспорта твору за поданим уривком, доцільно скористатися зразками, поданими у зазначеному посібнику на с.291 (Додаток 3). Щодо цілісного аналізу ліричного твору, то зразок можна знайти у цьому ж посібнику в Додатку 2 (с.289-291).

І. Рекомендації щодо підвищення якості підготовки
учнів до ІІІ-ІV етапів олімпіади
Керівникам Р(М)МО:
1.      Спланувати науково-методичні заходи щодо вдосконалення навичок учителів української мови та літератури здійснення художньо-ідейного аналізу тексту та створення власного висловлення відповідно до структури, яка пропонується під час ЗНО (у т.ч. за участю працівників кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського ОІППО імені К.Д. Ушинського).
2.      Організувати обмін досвідом на районному (міському) рівні з питань роботи з філологічно обдарованими учнями.
3.      Залучати до співпраці наукових співробітників вищих навчальних закладів, зокрема, кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання Чернігівського ОІППО імені К.Д. Ушинського (на рівні консультацій  за т. 722-784 або e-mail: kafykr@mail.ru ; участі у тематичних вебінарах, виїзних засіданнях кафедри).

Учителям ЗНЗ:
1.  У ході підготовки учнів до участі в олімпіаді особливу увагу приділяти підвищенню рівня мовної культури школярів, зокрема володінню ними орфографічними, орфоепічними, лексичними, стилістичними нормами; визначенню лексичного та граматичного значення загальновживаних слів; вивченню термінологічного апарату з мови, редагуванню текстів, синтаксичному розбору речень і словосполучень.
2.  Приділити належну увагу художньо-ідейному аналізу ліричного твору, прищеплювати навички цього аналізу, надавати практичну допомогу учням. Поряд із цим слід систематично підвищувати власний рівень компетентності з цього питання.
3.  Оскільки з року в рік найскладнішими для учнів є завдання з теорії літератури та художньо-ідейного аналізу поезії, пропонуємо дотримуватися такого алгоритму підготовки школярів до виконання цих завдань:
-         Із восьмикласниками на період проведення олімпіади необхідно повторити відомості з теорії літератури (за 7 клас) та загальні тенденції розвитку літературного процесу, зосередивши увагу на таких поняттях: художній образ і його види; мистецтво (види мистецтва, функції); фольклор (роди та жанри фольклорних творів, розвиток фольклору в Україні; пісні, що стали народними); своєрідність мистецького відтворення потоку життя (пафос, категорії «прекрасне – потворне», «комічне», «історичне»); сюжет художнього твору та його елементи (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка); літературні роди, жанри, суміжні жанри (зокрема жанри ліро-епосу); засоби художньої мови (анафора, алегорія, білий вірш, гіпербола, гумор, епітет, постійні епітети, інверсія, іронія, логічний наголос, метафора, персоніфікація, порівняння, риторичні звертання (оклики, питання); сатира, тавтологія, фразеологізм та інші); прозова й віршована мова, строфи.
-         окрім вищезазначеного, повторити ще й такі відомості: суспільно-побутові пісні та їх різновиди, коломийки, жартівливі пісні, мистецькі категорії («героїчне», «фантастичне», «пригодницьке», «романтичне», «автобіографічне», «символ», «художня деталь», «контраст», «мотив у художньому творі»), композиція художнього твору (сюжетні й позасюжетні елементи), засоби гумористичного зображення, ідея художнього твору, балада, повість-притча, новела, алегоричний образ, ліричний герой…і далі – навчальний матеріал, який вивчається в І семестрі.
-         Із дев’ятикласниками, окрім матеріалу, вивченого в 5 – 8 класах, поглибити знання про думу, історичну пісню, філософську лірику, силабо-тонічне віршування (види рим, римування, стопи, віршовий розмір, ямб, хорей, спондей, пірихій, дактиль, амфібрахій, анапест), драму, комедію, трагікомедію, антитезу, іронію… і далі – навчальний матеріал, який вивчається в І семестрі.
-         Із десятикласниками, окрім вищевказаного, особливу увагу приділити формам зображення дійсності, змісту й формі художнього твору, його проблемам, видам пафосу, засобам творення образу людини, способам передачі змісту твору, художнім засобам і прийомам (метонімія, синекдоха, оксюморон, літота, епіфора, асонанс, алітерація, багатосполучниковість, безсполучниковість, паралелізм, градація, паронімія), системі віршування (силабічна, тонічна, силабо-тонічна), особливим різновидам віршових розмірів (олександрійський вірш і гекзаметр), основним стильовим течіям, методам та їх жанрам (бароко, класицизм, просвітительський реалізм, сентименталізм, романтизм, реалізм, критичний реалізм), літературним напрямам, системам, періодизації української літератури… і далі – навчальний матеріал, який вивчається в І семестрі.
-         З одинадцятикласниками, окрім вивченого в 5-10 класах, необхідно повторити ще й хронологічну канву українського літературного життя ХІХ – початку ХХ століть, поняття про літературний процес; повість, роман та їх різновиди; багатоголосся, лірику та її жанри, цикл, поетичний епос, терцину, драматичну поему, драму-феєрію, драматичний етюд, неоромантизм, натуралізм, психологізм, проблематику твору, модернізм, імпресіонізм, експресіонізм, символізм, неореалізм, художній стиль письменника, фемінізм, некролог, богему, сугестивність, пантеїзм, художній простір і художній час, художні деталі… і далі – навчальний матеріал, який вивчається в І семестрі.
З метою якісної підготовки учнів до ІІІ-ІV етапів олімпіади рекомендуємо під час цього процесу використовувати таку навчально-методичну літературу:
Мова:
7 клас:
·          О.П.Глазова, Ю.Б.Кузнецов. Рідна мова. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Зодіак - ЕКО, 2007.
·          С.Я.Єрмоленко, В.Т.Сичова. Рідна мова. Підручник для 7 класу. – К.: Грамота, 2007.
·          М.І.Пентилюк, І.В.Гайдаєнко, А.І.Ляшкевич, С.А.Омельчук. Рідна мова. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2007.
8 клас:
·          О.П.Глазова, Ю.Б.Кузнецов. Рідна мова. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Зодіак - ЕКО, 2008.
·          В.В. Заболотний, О.В. Заболотний. Рідна мова. Підручник для   8 класу. – К.: Генеза, 2008.
·          М.І.Пентилюк, І.В.Гайдаєнко, А.І.Ляшкевич. Рідна мова. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2008.
9 клас:
·          Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Українська мова. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Зодіак-Еко,  2009;
·          Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Українська мова. Підручник для 9 класу загальноосвітніх  навчальних  закладів. – К.: Грамота, 2009;
·          Заболотний О.В.,  Заболотний В.В. Українська мова. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів.  – К.: Генеза, 2009;
·          Пентилюк М.І, Гайдаєнко І.В. та ін. Українська мова. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2009.
10 клас:
·          Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Українська мова. Академічний рівень. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Зодіак-Еко, 2010.
·          Плющ М.Я., Тихоша В.І., Караман С.О., Караман О.В. Українська мова. Профільний рівень. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2010.

11 клас:
·          Караман С.О., Караман О.В., Плющ М.Я, Тихоша В.І. Українська мова. Підр. для 11 кл. загальноосвітніх навч. закл. з навчанням укр. мовою: акад. рівень, проф. рівень. – К.: Освіта, 2011.

                                                     Література:
7 клас:
·        Міщенко О.І. Українська література. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2007.
·        Авраменко О.М., Шабельникова Л.П. Українська література. Підручник для 7 класу. – К.: Грамота, 2007.
·        Слоньовська О.В. Українська література. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2007.
8 клас:
·        Цимбалюк В.І. Українська література. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2008.
·        Авраменко О.М., Дмитренко Г.К. Українська література. Підручник для 8 класу. – К.: Грамота, 2008.
·        Слоньовська О.В. Українська література. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2008.
9 клас:
·        Авраменко О.М., Дмитренко Г.К. Українська література. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів.  –  К.:  Грамота, 2009.
·        Міщенко О.І.  Українська література.  Підручник для 9 класу загальноосвітніх  навчальних  закладів.  –   К.: Генеза, 2009.
·        Пахаренко В.І.   Українська  література.  Підручник  для  9  класу загальноосвітніх навчальних  закладів. – К.: Генеза, 2009.
·        Ткачук М.П., Сулима М.М., Смілянська В.Л. Українська література. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів.  – К.: Освіта, 2009.
10 клас:
·        Авраменко О.М., Пахаренко В.І. Українська література. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту, академічний рівень. – К.: Грамота, 2010.
·        Семенюк Г.Ф., Ткачук М.П., Слоньовська О.В., Гром’як Р.Т., Вашків Л.П., Плетенчук Н.С. Українська література. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту, академічний рівень. – К.: Освіта, 2010.
·        Семенюк Г.Ф., Ткачук М.П., Слоньовська О.В., Гром’як Р.Т., Вашків Л.П., Плетенчук Н.С. Українська література. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень. – К.: Освіта, 2010.
11 клас:
·        Семенюк Г.Ф., Ткачук М.П., Слоньовська О.В., Гром’як Р.Т., Вашків Л.П., Плетенчук Н.С. Українська література. Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту, академічний рівень. – К.: Освіта, 2011.

Довідники, посібники:
1.     Олімпіада з української мови та літератури: нормативний, навчально-методичний і теоретичний аспекти. Навчально-методичний посібник / Л.І.Кавун, К.В.Таранік-Ткачук, Л.В.Шитик, О.І.Масевря, С.І.Січкар / [за заг. ред. Л.В.Шитик]. – Тернопіль: Мандрівець, 2013. – 304 с.
2.     Авраменко О.М., Блажко М.Б. Українська мова та література. Довідник. Завдання в тестовій формі. 2 частини. – К.: Грамота, 2012.
3.     Глазова О.П. Українська орфографія. Навчальний посібник. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2008.
4.     Глазова О.П. Українська пунктуація. Навчальний посібник. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2008.
5.     Гнатюк Л.П, Бас-Кононенко О.В. Українська мова. Навч. посіб.– К.: Знання-Прес, 2006.
6.     Гринчишин Д., Капелюшний А., Сербенська О., Терлак З. Словник-довідник з культури української мови. – Л.,1996.
7.     Дорошенко С.І. Основи культури і техніки усного мовлення. – Х., 2002.
8.     Зубков М.Г. Українська мова. Універсальний довідник. –  Харків: ФОП Співак Т.К., 2008.
9.     Лобода В.В., Скуратівський Л.В. Українська мова в таблицях. Довідник. – К.: Вища школа, 1993.
10. Новий довідник. Українська мова. Українська література. – К.: Казка, 2009.
11. Пахаренко В.І. Шкільне шевченкознавство. Навчальний посібник. – Черкаси: Брама-Україна, 2007.  
12. Погрібний М. Українська літературна вимова. – Дніпропетровськ, 1992.
13. Серія «Тест-контроль». Українська мова та література. 5-11 кл. видавництва «Весна». 
14. Сучасна українська літературна мова. Підручник / М.Я.Плющ. – К.: Вища школа, 2003.
15.  Тєлєжкіна О.О. Говоримо та пишемо українською правильно і красиво.– Х.: Вид. група «Основа», 2010. 
16. Українська мова. Практичний довідник / укладач Попко О.Г. – Харків: ФОП Співак Т.К.., 2008.
17.  Українська мова та література. Комплексна підготовка: навч. посіб./ [Ломакович С.В та ред.].– Х.: Факт, 2011.
18.  Українська мова та література.   Репетитор / Жовтобрюх В.Ф.,  Паращич В.В. – Х.: Веста, 2010.
19.   Українська мова. Тести. 5-12 класи. Посібник/ за ред.. Н.В.Гуйванюк. – К.: Видавничий центр «Академія», 2007.
20.   Шульжук К.Ф. Синтаксис української мови. Підручник. – К.: Видавничий центр «Академія», 2004.
Мовно-літературні сайти:
1.   Електронна бібліотека Національної бібліотеки України імені В.І.Вернадського (http://www.nbuv.gov.ua).
2.   Бібліотека української поезії (http://poetry.uazone.net).
3.   Просвіта (http://www.internet.net.lib).
4.   Бібліотека «Українського міста» (Чикаго) (http://ukrtown.com.library).
5.   UkrLib (http://ukrlib.com.ua).
6.   Сучасна українська література (http://ukrlit.kma.mk.ua).
7.   Українська бібліотека (http://www.lib.org.ua).
8.   Український центр (http://ukrcenter.com).
9.   Історія України (http://www.uahistory.cjb.net).
10.             Мережева бібліотека української літератури (http://www.ukrib.km.ru).
11.             http://www.day.kiev.ua.
12.             http://www.chl. kiev.ua .
13.             http://ukrainskamova.narod.ru
14.             http://www.akademia – ps.com.ua
15.             http://www.vintest/org.ua.

Т.П. Матюшкіна,
завкафедри філологічних дисциплін
та методики їх викладання
Чернігівського ОІППО імені К.Д. Ушинського


10.11.2014          


Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в 2014-2015 н. р.

ІV. Оцінювання

ІV.І правописних (орфографічних і пунктуаційних)

умінь учнів з української мови

Кількість фронтальних та індивідуальних видів контрольних робіт з української мови для учнів 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання залишається незмінною.
Фронтальні види контрольних робіт:
Форми контролю
5
6
7
8
9
10
11

І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
Перевірка мовної теми             
4
 4    
 3
3
 3    
3
  2      
2
2
2
2
2
2
2
Письмо: переказ
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
 твір
1
1
1
1
1
1
1
1
-
1
-
Правопис: диктант
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Аудіювання
1
1
1
1
1
1
1
Читання мовчки
1
1
1
1
1
1
1
      У таблиці зазначено мінімальну кількість фронтальних видів контрольних робіт, учитель на власний розсуд має право збільшувати цю кількість, залежно від рівня підготовленості класу, здібностей конкретних учнів, умов роботи тощо.
Відповідно оцінювання говоріння у профільних класах філологічного напряму (профіль – українська філологія) здійснюється індивідуально шляхом поступового накопичення оцінок для того, щоб кожний учень (учениця) одержав(ла) мінімум дві оцінки за виконання завдань на побудову діалогу, усного переказу та усного твору. Для цих видів робіт не відводять окремого уроку, а оцінки виводять двічі на рік і виставляють у колонки без дати.
Фронтальні види контрольних робіт (профіль української філології)

Форми контролю
10 клас
11 клас
І семестр
ІІ семестр
І семестр
ІІ семестр
Перевірка мовної теми              
3
3
3
3
Письмо:  переказ
1
1
1
1
 твір
1
1
1
1
Правопис:   диктант
1
1
1
1
Аудіювання
1
1
1
1
Читання мовчки
1
1

Зразок заповнення сторінки журналу з української мови подано у методичному листі Міністерства від 21.08.2010 № 1/9-580.
         Акцентуємо увагу, що на сторінці журналу «Зміст уроку» під час проведення уроків з розвитку мовлення використовується абревіатура РМ.

ІV.ІІ навчальних досягнень учнів з української літератури

З метою рівномірного розподілу навантаження учнів протягом навчального року, подаємо рекомендовану кількість видів контролю у процесі вивчення української літератури у кожному класі (чи не краще так: з української літератури (за класами). Поданий у таблиці розподіл годин є мінімальним і обов’язковим для проведення в кожному семестрі. Учитель на власний розсуд може збільшити кількість видів контрою відповідно до рівня підготовки учнів, особливостей класу тощо.
Обов’язкова кількість видів контролю
5–9 класи

Класи
5
6
7
8
9
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
Контрольні роботи у формі:
· контрольного класного твору;
· виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
2



2
3

1


2
3

1


2
3

1


2
3

1


2
3

1


2
3

1


2
3

1


2
4

2


2
4

2


2
Уроки розвитку мовлення* (РМ)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
Уроки позакласного читання (ПЧ)
2
2
2
2
2
2
2
2
1
1
Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5

У 8–9 класах з поглибленим вивченням української літератури пропорційно збільшується кількість контрольних робіт та уроків розвитку мовлення (на розсуд вчителя визначається кількість і види контрольних робіт).
10–11 класи

Класи
10
11

10
11
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
РІВЕНЬ СТАНДАРТУ, АКАДЕМІЧНИЙ
ПРОФІЛЬНИЙ
Контрольні роботи у формі:
·контрольного класного твору;
·                    виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
3
1
2
3
1
2
3
1
2
3
1
2
4
1
3
4
1
3
4
1
3
4
1
3
Уроки розвитку мовлення* (РМ) (у+п)
2

2

2

2

2

2

2

2

Уроки позакласного читання (ПЧ)
1
1
1
1
2
2
2
2
Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
4
5
* У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого – писемного. Умовне позначення у таблиці – (у + п).
Звертаємо увагу на те, що домашній контрольний твір не є обов’язковою формою контролю з української літератури.

V. ВИМОГИ
ДО ВИКОНАННЯ ПИСЬМОВИХ РОБІТ УЧНІВ І ПЕРЕВІРКИ ЗОШИТІВ
V.І З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
1. Аналіз контрольних робіт.
 Аналіз контрольних письмових творів і переказів, контрольних диктантів виконується у робочому зошиті. На цей вид роботи не слід відводити цілий урок.
2. Кількість і призначення учнівських зошитів.
 2.1. Кількість робочих зошитів з української мови визначається за класами:
·        5-9-ті класи – по два зошити;
·        10-11-ті класи – по одному.
       2.2. У робочих зошитах виконуються класні й домашні вправи (домашні не більше двох), словникові диктанти (5 кл. – 12  слів, 6-7-х кл. – 24, 8-9-х – 36, 10-11-х - 48), навчальні диктанти, твори, перекази, самостійні роботи, тестові завдання різних форм, складання різноманітних схем, таблиць та інші види робіт, передбачені чинними програмами.
      2.3. Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту, у якому виконуються контрольний диктант, переказ і твір, контроль мовної теми, контроль аудіювання і читання мовчки.
     2.4. Зошити для контрольних робіт мають зберігатися в школі протягом навчального року
3. Порядок перевірки письмових робіт.
     3.1. Робочі зошити перевіряються:
·        у 5-6-х кл. – двічі на тиждень;
·        у 7-9-х класах – 2-3 рази на місяць;
·        у 10-11-х класах – двічі на місяць.
3.2. Оцінку за ведення зошитів з української мови виставляють щомісяця окремою колонкою в журналі (від 1 до 12 балів).
     3.3. Виставляючи оцінку за ведення зошита, слід ураховувати наявність різних видів робіт, грамотність і якість їх виконання, охайність, дотримання орфографічного режиму.
4. Орфографічний режим.
4.1. Записи в зошиті виконуються кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками (для підкреслення, позначення, оформлення таблиць, схем тощо використовувати простий олівець).
4.2. Між класною й домашньою роботою пропускати два рядки (між видами робіт рядків не пропускати).
4.3. Дату класної, домашньої записувати так:
       Двадцять дев’яте вересня
       Класна робота
У 10-11-х класах можна й по-іншому: 
29.09.14                                           Класна робота
Дату записуємо на березі цього ж рядка, що й наступний запис.
4.4 У зошитах для контрольних робіт записуємо дату і вид роботи:
       Двадцять дев’яте вересня
       Диктант ( переказ, твір)
       Двадцять дев’яте вересня
      Читання мовчки
      Буковина
4.5. Після заголовків, назв робіт, підпису зошита крапку не ставимо.
5. Технічні правила перевірки учнівських письмових робіт.
5.1. Виправлення в учнівському зошиті виконувати лише червоним чорнилом.
5.2. Виявлені помилки підкреслюються горизонтальною лінією, а на березі того ж рядка позначається її тип. Якщо помилка допущена на ще не вивчені правила, то її виправляють, перекреслюючи скісною лінією, й надписують потрібну літеру або розділовий знак, вказують на березі її тип, але не враховують при визначенні оцінки.
5.3. Учитель зазначає кількість помилок і виставляє відповідний бал, наприклад:
З - 7 б.                              = 6 б.
МО - 7; 4 -.  

Нормативи оцінювання по балах

Бали
К-сть помилок
Бали
К-сть помилок
Бали
К-сть помилок
1
15-16 і більше
5
7-8
9
1+1 (негруба), 2
2
13-14
6
5-6
10
1
3
11-12
7
4
11
1 (негруба)
4
9-10
8
3
12
5.4. У письмових висловлюваннях ураховують наявність:
     1) орфографічних і пунктуаційних помилок, які підраховують сумарно (перша позиція);
     2) лексичних, граматичних і стилістичних помилок (друга позиція).
Під час виведення єдиної оцінки за письмову роботу до кількості балів, набраних за зміст переказу, додається кількість балів за мовне оформлення і їх сума ділиться на два. Якщо частка не є цілим числом, то вона заокруглюється в бік більшого числа. Запис здійснюється так:

4 - 7 б.                                         = 7 б.
4; 5 випр. - 6 б.
V.ІІ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Види та кількість контрольних робіт з української літератури
1.1. Кількість та зміст контрольних робіт з української літератури визначається вчителем відповідно до програм з української  літератури та календарно-тематичних планів, але не може бути менше у 5-9 кл.  п’яти (у 5 класі) – шести на рік; у 10-11 кл. – не менше шести (рівень стандарту, академічний рівень) або  восьми на рік (профільний рівень).
1.2.   Основними видами контрольних робіт з української літератури є:
         - тест;
         - розгорнуті відповіді на запитання;
         - твір.
2. Кількість і призначення учнівських зошитів
2.1. Кількість робочих зошитів з української літератури – по одному в кожному класі.
2.2. Для контрольних робіт з української літератури в усіх класах використовують по одному зошиту.
2.3. Зошити для контрольних робіт  мають зберігатися в школі протягом  усього навчального року.
3. Порядок перевірки письмових робіт  
3.1. Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української літератури перевіряють раз на місяць у кожному класі. Оплата за перевірку зошитів для навчальних класних і домашніх робіт з української літератури має здійснюватися відповідно до п. 37 «Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти», що затверджена наказом Міністерства  освіти України від 15.04.1993 р. № 102, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 27.05.1993 р. за № 56. 
3.2. Оцінку за ведення зошита з української літератури виставляють у кожному класі окремою  колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної.
3.3. Виставляючи оцінку за ведення зошита з літератури, учитель  обов’язково перевіряє кілька робіт з метою виставлення аргументованої, об’єктивної оцінки, кількість цих робіт визначає на власний розсуд (але не менше двох на місяць). Надпис  «Зошит», як і записи інших форм контролю, роблять у формі називного відмінка (а не «за зошит»; І семестр (а не «за І семестр») і т.д.
3.4. Оцінка за контрольний твір є середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють в колонці з датою написання роботи, надпис в журнальній колонці  «Твір»  не робиться.
         Без дати виставляють оцінку за читання напам'ять поетичних або прозових творів (надпис в журнальній колонці – «Напам'ять»), з метою накопичення оцінки за читання учнями напам’ять до виставлення найближчої тематичної. 
  Відповідно до  наказу МОН України від 05.05. 2008 р.  № 371 ,,Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти” (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України № 13-15. –  2008) тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з урахуванням контрольних робіт, не відводячи на це окремого уроку.
         Тематичне оцінювання визначає рівень навчальних досягнень з певної літературної теми (частини теми, сукупності тем). Тематичний бал виставляють за результатами поточного оцінювання, враховуючи всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. Тематичний бал не підлягає коригуванню.
         Якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом вивчення теми, не виконував(ла) вимоги навчальної програми, у колонку з надписом «Тематична» виставляється н\а (не атестований(а)).
          Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок і має бути наближеним до середнього арифметичного від суми балів тематичного оцінювання літературних знань.
         Отже, за І семестр, наприклад, у 9 класі з кількістю 2 годин на тиждень, семестровий бал виводять на основі трьох тематичних. При цьому слід враховувати динаміку особистих навчальних досягнень учнів з предмета, важливість теми (тривалість її вивчення, складність змісту, ступінь узагальнення матеріалу тощо), але завжди на користь учня.
Наприклад, за відсутності однієї тематичної оцінки (учень був не атестований  (н\а) з поважної причини) семестровий бал має виставлятися на підставі наявних тематичних оцінок на користь дитини, з урахуванням самостійного засвоєння нею матеріалу попередньої теми, за яку виставлено «н/а».
         Якщо учень з поважної причини був відсутній на шкільних заняттях більше половини навчального часу в семестрі і має лише 1 тематичну оцінку або не має тематичних оцінок взагалі, такий учень не може бути атестований за семестр. Напроти прізвища такого учня в колонці І семестр   має стояти запис – не атестований(а) – (н\а). Семестрова оцінка може підлягати коригуванню.
         Підвищення семестрової оцінки учнями:
         - 9-х класів – не дає їм права на отримання свідоцтва з відзнакою;
         -10-11-х  класів – не дає їм права бути претендентами на нагородження золотою ,,За особливі успіхи у навчанні” та срібною „За успіхи у навчанні” медалями.

Немає коментарів:

Дописати коментар