Підготовка до олімпіад, конкурсів

Завдання олімпіади з української мови та літератури

Українська мова
8 клас

1. Прочитайте уривок із повісті Григора Тютюнника «Вогник далеко в степу». Визначте наявні в ньому ознаки художнього стилю й проілюструйте їх прикладами.
Визначте тему та основну думку тексту.
Доберіть заголовок.
Випишіть із тексту іменник другої відміни середнього роду й виконайте його морфологічний розбір.

Заголовок ___________________________________________________________

Ніхто з нас не куштував абрикос, бо ні в кого в селі вони не ростуть, тільки в Штокала на горі, біля провалля. Старий Штокало стереже їх удень і вночі.
Тепер щодня, ідучи в училище й назад, ми дивимося на Штокалові абрикоси такими очима, що дід кам’яніє посеред садка — довгий, сухий, сивий – і свариться на нас пальцем. Тоді ми одвертаємося, удаючи, що й не думали дивитися на його абрикоси. А самі спускаємося з гори кам’янкою й починаємо чекати темряви. Сонце вже низько, ховається за вітряк над проваллям. Угорі щось наче протупало й зникло. Потім звідти покотилася грудка й упала в наше багаття – і з нього шугнули іскри. Ми посхоплювалися на ноги й задерли голови.
– Не бійтеся, це я, – хрипко сказав хтось ізгори.
До наших ніг потекла дрібна глина, а слідом за нею з’їхав Штокало. Він тримав обома руками біля грудей кашкет з абрикосами...
– Нате їжте та ідіть уже додому, бо мені спати хочеться, – промовив дід, засміявся й перший узяв із кашкета жменю абрикос.
Ми й собі несміло потяглися руками до кашкета. Ні, зразу не добереш того невиданого смаку! Як мед? Куди там тому медові! Сонцем пахнуть, хоч і холодні. А ми думали, що вони гарячі.
Ознаки художнього стилю й приклади
Тема 
Основна думка
Розбір іменника

                                                                                                       12 балів
2. Доберіть українські відповідники до поданих російських слів.
Норовить –
нищета – 
копошиться – 
зиять – 
злоумышленник – 
отчаиваться – 
отшельник – 
отчубучивать
продавщица – 
улитка – 
                                                                                                       5 балів
3. Поясніть значення фразеологізмів. Наведені фразеологізми введіть у речення.
Пташине молоко – 
пам’ять серця – 
не того тіста книш – 
матері його ковінька – 
кований на всі чотири ноги –
                                                                                                       5 балів
4. Прочитайте речення, розставте розділові знаки, підкресліть члени речення, виконайте повний синтаксичний розбір речення.
         Нам маленьким і дорослим все дають вони з любов’ю ніжне серце світлий розум сили нашому здоров’ю (С. Олійник).


9.6 бала
Усього: 31.6 ба

Українська література
8 клас

І. Напишіть твір-роздум «Вірний друг пізнається в нещасті» (Г. Сковорода).                                                                                                        12 балів

ІІ. Дайте відповіді на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Продовжіть речення. Заперечне порівняння – це… 
2. Про яку історичну подію йде мова у творі «Чи не той то хміль»?

3. Який художньо-виражальний засіб об’єднує наведені приклади: славний козаче, стара мати, битий шлях, буйне військо, сивий кінь.
4. Назвіть композитора, який використав пісню «Засвіт встали козаченьки» як основу увертюри своєї відомої опери?
5. «Віють вітри, віють буйні» – пісня Марусі Чурай, яку використав у своїй п’єсі (назвіть автора і назву твору).
6. Хто вперше (І пол. ХІХ ст.) запровадив науковий термін «дума»?
7. Зразком якого жанру поезії є твір Т. Г. Шевченка «Мені однаково, чи буду…»?
8. Кому Іван Франко присвятив свою історичну поему «Іван Вишенський»?
8 балів

ІІІ. Установіть відповідність.
Цитата
Назва твору
1 Гей, козаки,
Ви, бідні невольники!
Угадайте, що в нашій землі
Християнській за день тепера?
А «Засвіт встали козаченьки»
2 Стоїть місяць над горою,
Та сонця немає,
Мати сина в доріженьку
Сльозно проводжає.
Б «Чи не той то хміль»
3 Гей, там поле,
А на полі цвіти –
Не по однім ляшку
Заплакали діти.
В «Дума про Марусю Богуславку»
4 Русичі великії поля черленими
Щитами перегородили,
Шукаючи собі честі,
А князю – слави.
Г «Максим козак Залізняк»

Д «Слово про похід Ігорів»
Відповідь:
1
2
3
4




2 бали

ІV. Складіть кросворд «Життя і творчість Тараса Шевченка» (6-8 слів).

5 балів
V. Прочитайте поезію Т. Мельничука. Назвіть провідний художній образ цього твору, засоби його розкриття.
*   *   *
Не було нічого – лиш лілова хмара,
Наче безу* китиця в маю.
Сніг щось думав… Снігурками* марив…
Зиму сніг відстоював свою.

Тільки марно… Хвоя потепліла,
Потеплів у гори синій плай*.
Сніже білий… Сніженьку мій білий…
Все в житті отак…
Прощай! (Т. Мельничук).

8 балів
Без* – бузок; плай* – стежка в горах; снігурки* – снігурі.
Усього: 35 балів
     

Українська мова
9 клас

1. Прочитайте речення й визначте, до якого стилю вони належать. Яке з речень можна використати в будь-якому стилі мовлення? Свою думку аргументуйте.
А) Якщо не можна вітер змалювати,
прозорий вітер на ясному тлі –
змалюй дуби – могутні і крислаті,
котрі од вітру гнуться до землі (Л. Костенко).

Б) Відтворити на полотні рух потоку повітря в горизонтальному напрямку, тобто вітер, можна за допомогою зображення нахилених до землі розложистих гілок дуба – багаторічного листяного дерева з міцною деревиною й плодами (жолудями).

В) Щоб намалювати вітер, художники зображають гілки дерев і кущів нахиленими в один бік.
5 балів
2. Поставте наголоси в словах.
Перехід, загадка, чорнозем, сільськогосподарський, вимога, ознака, одинадцять, випадок, шляхом, гостей, босоніж, кидати, сивіти, хворіти, близький, феномен, жалюзі, фольга, дрова, кропива.
                                                                                                       4 бали

3. Поясніть значення фразеологізмів.
Кидати у піт – 
пальцем не кивнути – 
поцілувати замóк – 
за версту почуєш – 
пошити в дурні – 
скорчити Лазаря – 
тримати на оці – 
сумної пам’яті – 
як квочка в обичайці – 
не затягнеш волоком –
                                                                                                       10 балів

ІІ. Прочитайте речення, розставте розділові знаки, підкресліть члени речення, виконайте повний синтаксичний розбір речення (загальна характеристика речення, побудова структурної схеми речення, загальна характеристика компонентів складного речення як формально простих) та синтаксичний розбір виділеного словосполучення.

         Люблю слова ще повнодзвонні як мед пахучі та п’янкі слова що в глибині бездонній пролежали глухі віки (М. Драй-Хмара).


13.6 бала
Усього: 32.6 бала



Українська література
9 клас
І. Напишіть твір-роздум «Праця – всякому добру батько» (Г. Сковорода). 12 б
ІІ. Дайте відповіді на питання, дотримуючися чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Продовжіть речення. Рефрен – це… _
2. Які етапи весільної драми змалював Г. Квітка-Основ’яненко в повісті «Маруся»?
3. Якому художньому напрямові притаманні ознаки: урочистість, пишність, динамічність композиції, складність, мінливість, контрастність? 
4. Укажіть назву твору Івана Вишенського, надрукованого за життя полеміста.

5. Хто ввів у науковий обіг поняття «козацькі літописи»?
6. Найдавніша датована рукописна пам’ятка церковнослов’янської мови Київської Русі –
7. Що Іван Величковський назвав «штуками поетицкіми»? 
7 балів
ІІІ. Установіть відповідність.

Цитата
Автор
1 Як затьохкаєш, як свиснеш,
Неначе заграєш;
так і б’ється в грудях серце,
Душу роздираєш.
А Микола Костомаров
2 Щебече він: не то співець
Віршами люб'язними
Кохання й радість розділя
З серцями приязними.
Б Григорій Квітка-Основ’яненко
3 Та що за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці – як тернові ягідки, брови – як на шнурочку, личком червона…
В  Іван Котляревський
4 Золото – не  дiвка!..
Окрім того, що красива, розумна, моторна i до всякого дiла дотепна –  яке в неї добре серце, як вона поважає матiр свою; шанує  всiх  старших  себе…
Г Михайло Петренко

Д  Віктор Забіла
Відповідь:
1
2
3
4




4 бали
ІV. Які з повчань Володимира Мономаха актуальні для сучасної молоді? Відповідь обґрунтуйте. 
4 бали

V. Визначте художньо-виражальні засоби та їх роль у розкритті ідейного змісту поезії Миколи Вінграновського.

Цвітуть на білому хати.
У грудях грудня – зими, зими.
Димів скуйовджені хвости,
І дух овечий і козиний…

Цвітуть обмерзлі криниці
Холодним квітом мармуровим.
Дитя заснуло на руці,
Як слово на долоні мови.

8 балів
Усього: 35 балів



Українська мова
10 клас

1. Замініть росіянізми українськими відповідниками.
Завідуючий – ____________________________, шліфовка – __________________________, відпочиваючий – _________________________, бажаючий – __________________________, поробка – ___________________, чистячий – __________________, узагальнюючий – ______________________, пояснюючий – ______________________, наступаючий – _________________, чернігівчани – _____________________, вуз – ________________, диктовка – __________________, щитовидна (залоза) – _____________________________, загс – _________, сумчанка – ____________________, задавати (запитання) – _______________________, виключення (з правила) – ____________________, діючий – ___________________, опреділити – _______________________, осторожно – _________________________.
                                                                                                       4 бали

2. Поставте наголоси в словах.
Синява, сімдесят, смерековий, смішно, спина, стійкий, суглинок,  течія, товстий, травестія, тортовий, фарфоровий, читання, шлунковий, юродивий, щипці, верба, вільха, Герасимович, господарський.
                                                                                                       2 бали

3. Прочитайте уривок із роману О. Гончара «Циклон». Доведіть, що в ньому використане звуковідтворення. Поясніть, з якою метою автор використовує цей прийом.
Визначте тему та основну думку тексту, тип і стиль мовлення. Свою думку аргументуйте.
Розберіть виділене слово як частину мови.
Жене з гір бурелом, котить валуни, ріка глухо гуркоче, перемелюючи все в глибині на кам’яних своїх жорнах. Серед брудних пінявих бурунів пливе дерево зелене, гіллясте! Культурна, розкошиста яблуня то корінням, то кроною – разом з плодами – вигулькне з водовороту, з масної нафти... Буруни підгрібають під себе буруни, вода сама в себе не потовплюється, цю ще тільки проносить, а за нею знову з гуркотом летить жовтий та чорний з нафтою вал, летить з худобою, з тачками та возами, що йдуть перекидом, лиш колесами вимелькують з піняви... Жене чиїсь поруйновані затишки, уламки цяцькованих ґанків, віконні рами в оздобах, різьблених наличниках, пролітають знесені звідкись дахи з лелечими гніздами... Вулики пливуть! Разом зі своїм ідеальним укладом, зі своїми залитими сім’ями, зі щільниками й нектарами квітучих гір і долин.

Гуркоче –                                                    9 балів

ІІ. Прочитайте речення, розставте розділові знаки, підкресліть члени речення, виконайте повний синтаксичний розбір речення (загальна характеристика речення, побудова структурної схеми речення, загальна характеристика компонентів складного речення як формально простих) та синтаксичний розбір виділеного словосполучення.

            Надмір породжує пересит пересит нудьгу нудьга ж душевну тугу а хто хворіє на це того не назвеш здоровим (Г. Сковорода).


18 балів
Усього:33 бали



Українська література
10 клас
І. Напишіть твір-роздум «Не можна будувати словом, коли ж те саме руйнувати ділом» (Г. Сковорода).
12 балів
ІІ. Дайте відповіді на питання, дотримуючися чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.     Продовжіть речення. Трагікомедія – це 
2.     Представники якої художньої течії у своїх творах досліджували родинні, виробничі, соціальні стосунки героїв, зосереджувалися на морально-етичній проблематиці і наголошували на тому, що шлях до порятунку суспільства – духовне вдосконалення, освіченість, культура, добропорядність? 
3.    Якого письменника І. Франко назвав «усеобіймаючим оком України»?
4.    Який позасюжетний елемент повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» «рухає» сюжет, розкриває характери героїв, відіграє основну композиційну роль у творі?
5.    Кому Михайло Старицький присвятив свою драму «Талан» (1893)?земстві, займався упорядкуванням музею українських старожитностей, переймався проблемами української мови, організував видання книжок для народу українською мовою. Про кого йде мова?
6 балів



ІІІ. Визначте характерні риси модернізму як мистецького напряму. Назвіть провідні течії. 4 бали
ІV. Виконайте ідейно-художній аналіз поезії Івана Драча.
*   *   *
Без тебе світ – це тьмавий морок,
Без тебе не біжить вода.
Без тебе кожен камінь – ворог,
Подушка каменем тверда.

Без тебе сонце – повне ночі,
Без тебе ночі – без кінця,
Для тебе ж ночі я доточую,
Для тебе – місяця-вінця.

Без тебе небо – повне криги,
Стоять в душі самі льоди.
Без тебе світ – це ж тільки крихти
Моєї зимної біди.

Без тебе,
що мені без тебе –
Нема мене на всі світи…
То ж нахились блакитним небом,
То ж святом сонця освяти!..

10 балів
Усього: 32 бали

Українська мова
11 клас

І. Поясніть значення і з’ясуйте походження поданих фразеологізмів.
Віща Кассандра –
глас вопіющого в пустелі – 

де тонко, там і рветься - 
;
виносити сміття з хати – 
умивати руки – 
                                                                                            6 балів

ІІ. Які мовні особливості засвідчують, що побутова сцена, зображена у вірші В. Голобородька «Грушка», написана художнім стилем? Свою думку аргументуйте.
           Грушка
Вечір упав кавуном смугастим,
і мати винесли під хату столика,
поставили вечерю на нього,
і ми із сестрою сіли вечеряти.

(Я пах червоною польовою квіткою,
а сестричка – золотою квіткою току).

Ми їли густий мед,
намазаний на окраєць,
і запивали вечірнім молоком.
На призьбі сиділи мати
і дивилися, як ми їмо із сестричкою...
А потім ми запросили вечеряти
білу грушку,
яка стояла під хатою.
Мати принесли їй ослінчика,
налили молока,
намазали окраєць медом –
і грушка сіла.

«Їж, грушко, мед, а нам дай груш!»
«Пий, грушко, молоко, а нам дай груш!»
«Їж, грушко, хліб, а нам дай груш!»
                                                                                            5 балів
ІІІ. Поставте наголоси в словах.
Курятина, товпитися, абищо, асиметрія, болотистий, босий, косий, боязнь, ветеринарія, вірнопідданий, Герасим, горілиць, дідівщина, заводити, іржавіти, колесо, колія, кухарка, кухонний, ламкий, обідранець, параліч, пекарський, петля, Покрова, прабатьківщина, пурхати, решето, розводити, самий. 3 бали
ІV. З’ясуйте, украплення якого стилю порушують стильову цілісність поданого діалогу. Замініть стилістично не виправдані слова органічною для цього тексту лексикою.
         Напишіть про своє ставлення до спілкування в такому стилі.
– Привіт!
– Хеллоу!
– Де зараз зависаєш?
– На майдані.
– Круто. А я вирішив відвідати комп’ютерний клуб, оскільки мені необхідно готуватися до олімпіади з інформатики.
– Ну, у тебе і житуха. Співчуваю.
– До речі, хотів поцікавитися, як твої родаки відреагували на твої шмотки, що ми вчора купили?
– Щемили капітально. Увесь вечір уживали належних заходів у вигляді бесіди.
– Ну, бувай, бувай.
                                                                                                     10 балів
V. Прочитайте речення, розставте розділові знаки, підкресліть члени речення, виконайте повний синтаксичний розбір речення (загальна характеристика речення, побудова структурної схеми речення, загальна характеристика компонентів складного речення як формально простих) та синтаксичний розбір виділеного словосполучення.

         Серце запалене пристрастю до золота яке любить мудрувати про самі лише гаманці мішки валізи це верблюд що любить пити каламутну воду і який за в’юками не може пролізти через тісні двері в країну вічності (Г. Сковорода)

21.4 бала

Усього: 45.4 бала


Українська література
11 клас
І. Напишіть твір-роздум «Людина – це маленький світ» (Г. Сковорода).
12 балів

ІІ. Дайте відповіді на питання, дотримуючися чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
Продовжіть речення. Вітаїзм – це 
1.     Назвіть письменника, який очолював літературну організацію «Нова генерація» (поч.ХХ ст.).
2.     Кого характеризують слова Олександра Білецького: «Музичність заполонила все його світосприймання – і саме слово зробилося для поета не стільки способом висловлювання тих чи інших думок і почуттів, скільки шляхом до виявлення звуку, який сам по собі народжує думки й почуття»?
3.      Укажіть автора і назву твору за наведеними рядками: «І твій слідок малий – такий великий, // Що я тобі й сказати б не зумів!»
4.     Про який персоніфікований образ іде мова в наведених рядках поезії Миколи Зерова?
Ніхто  твоїх  не  заперечить  прав. 
Так,  перший  світ  осяв  твої  висоти, 
До  тебе  тислись  войовничі  готи…

                                                                                                       5 балів



ІІІ. Установіть відповідність.
а)
Псевдонім
Письменник
1  Іван Багряний      
А  Іван Тобілевич
2 Іван Карпенко-Карий
Б  Іван Рудченко
3 Мирон        
В  Іван Левицький
4 Іван Білик
Г  Іван Лозовягін

Д  Іван Франко
Відповідь:
1
2
3
4




         б)
Характеристика
Письменник
1  «Батько української прози»
А Михайло Коцюбинський
2  «Алхімік мудрих слів»
Б Іван Нечуй-Левицький
3 «Сонцепоклонник»
В Максим Рильський
4 «Усеобіймаюче око України»
Г Микола Хвильовий

Д Григорій Квітка-Основ’яненко
Відповідь:                             
1
2
3
4




                                                                                                       4 бали
ІV. Виконайте ідейно-художній аналіз поезії М. Драй-Хмари.

На тихім озері, де мліють верболози,
давно приборкані, і влітку, й восени
то плюскоталися, то плавали вони,
і шиї гнулися у них, як буйні лози.

Коли ж дзвінкі, як скло, надходили морози
і плесо шерхнуло, пірнувши в білі сни, –
плавці ламали враз ті крижані лани,
і не страшні для них були зими погрози.

О гроно п’ятірне нездоланих співців,
крізь бурю й сніг гримить твій переможний спів,
що розбиває лід одчаю і зневіри.

Дерзайте, лебеді: з неволі, з небуття
веде вас у світи ясне сузір’я Ліри,
де пінить океан кипучого життя.
10 балів

Усього: 31 бал

http://choippo.edu.ua/?page_id=7707

Немає коментарів:

Дописати коментар